Lesgevers en studenten uit reeds meer dan 20 verschillende vakken uit de verschillende opleidingen hebben zich reeds geëngageerd om het thema te integreren in hun lessen of projectwerk. Laat je hieronder inspireren door de cases die door hen werden ingestuurd.

Rabot in je Tuin

Team: Julie Maes, Arnaud D’hont, Rik Maes, Christoff Lemmens, Max Vercruyssen, Jasmien de Graeve

Winnaar 1ste Prijs van de Big Questions Awards 2017. Het project is een mooi staaltje multi-disciplaire samenwerking tussen studenten Industrieel Ontwerpen en Milieukunde. Doel van het project was om de community in het Rabot (Gent) aan te zetten om hun composteerbaar afval (groente en fruit) te brengen naar een zelfontworpen composteerplek op “de Site” (Rabot) in plaats van te laten ophalen door Ivago. Hierdoor maken enkele vrijwilligers zelf de compost die de bewoners dan kunnen hergebruiken in hun tuintjes op “de Site”. Door dit systeem intern te houden (afval blijft in Rabot, en wordt hier terug opgewaardeerd tot bruikbare compost), heeft dit systeem een positieve impact op het milieu.

Buitenbeentjes

Team: Stijn Krock, Ruben Ryckebush, Matthias De Maziere, Arno Horion en Arno Demeulenaer

Picture1Buitenbeentjes won de tweede prijs Big Questions Awards 2017. Buitenbeentjes is een kaartspel dat kinderen uitdaagt om terug buiten te spelen. “Want niets is zo gezond als een goede portie buitenlucht. Een saaie wandeling word al snel een toffe activiteit voor kind en ouder. Door de verschillende opdrachten speel, kwebbel, en tuimel je door de natuur en laat je je fantasie de vrije loop.

Voor meer info, of aankoop van het spel, kan je hier terecht.

ReBulb

Team:  Lien Lenaerts, Thomas Van den Langenbergh en Mathieu Baesen | Mentor: Jan Detand en Francesca Ostuzzi

Picture2

De gedeelde tweede 2de prijs Big Questions Awards 2017 ging naar het project “ReBulb”. Voor het vak Small Business Project (geleid door Jan Detand en Francesca Ostuzzi, in samenwerking met Karen Dejonckheere van Vlaio) werkte het team een concept uit rond het hergebruiken van oude gloeilampen. In tegenstelling tot moderne lampen kunnen deze niet gerecycleerd worden. ReBulb ontwierp een modulair systeem waarbij alle onderdelen van de lamp afzonderlijk vervangen kunnen worden. Hierdoor is er geen onnodige verspilling van materialen en hoeven oude gloeilampen niet meer bij het vuilnis te belanden.

Find Me – Hereniging van kinderen met ouders

Team:  | Mentor: Sofie Van Hoecke

picture1

Het Kakuma vluchtelingenkamp in Kenya huisvest 200.000 inwoners van 14 verschillende nationaliteiten, waaronder een groot aantal kinderen die alleen toekomen. De meeste van hen zijn door oorlog of socio-economische redenen van hun familie gescheiden geraakt. De huidige procedures voor hereniging met de ouders zijn complex, vereisen veel administratie en kunnen maanden aanslepen.

De doelstelling van dit project is een mobile app te ontwikkelen, die kinderen helpt vlotter hun familie terug te vinden. Daarnaast moet ook een oplossing ontwikkeld worden die losstaat van de mobile app, om ook kinderen zonder smart phone op weg te helpen.

Meer info vind je hier

Matti – Interactieve Gaming Mat

Team: Jamil Joundi, Pauline Maes, Jarno Lernou | Company: Revaki | Mentor: Jelle Saldien

Kinderen met DCD (Developmental Coordination Disorder) hebben een lage spierspanning en moeite met het coördineren van hun bewegingen, waardoor ze een achterstand oplopen in hun motorische ontwikkelen. Met behulp van revalidatie oefeningen kunnen de grove en fijne motoriek van het kind gestimuleerd en verder ontwikkeld worden. Deze oefeningen vragen echter veel inspanning van het kind, zijn saai en weinig divers. Hierdoor stoppen kinderen vaak te snel.

14939565_10209555882388930_3578594330853766910_o-212x300Om hun motivatie te verhogen, werd een interactieve gaming mat ontworpen. De kinderen krijgen een duidelijke opdracht in een computer spel, en gebruiken de mat als controller. Door de slimme integratie van geleidend textiel in de mat kan een grid ontstaan waarmee op eenvoudige en snelle manier locatie detectie kan gedaan worden van de bewegingen van het kind.

Meer info vind je hier.

Cyclus – Smart Bike Sharing System

Team: Joran Tijtgat, Maarten Lonneville, Max Schoepen | Mentor: Francis Wyffels

Gent is een fietsstad. Maar toch zijn er geen deelfietsen voor toeristen. De aankoop van zoveel fietsen is immers een grote kost. Daarom ontworpen deze studenten Cyclus, een slim systeem waarmee gewone burgers hun fiets kunnen verhuren aan toeristen. Toeristen zoeken via de app beschikbare fietsen in hun nabijheid. De app kan ook het fietsslot (ont)sluiten. Bovendien is de fiets is voorzien van automatische verlichting en remlichten, om veilig de stad te kunnen verkennen.

Meer info vind je hier.

Box-it – Sport Science Demonstrator

Team: Lien Lenaerts, Tim Picavet, Mike Sadonis, Sylvain Vansteelandt | Mentor: Steven Verstockt

De demonstrator geeft op een interactieve manier de bevindingen weer van wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen muziek en motivatie van de sporter. De gebruiker zal het sporten langer volhouden indien hij zijn bewegingen synchroniseert met de beats.

BEND – Intelligente Bedden

Team: Yannick Stoelen, Matthias Callewaert, Kimberly Frans | Company: Haelvoet | Mentor: Steven Verstockt

p1000160

Ontwikkeling van een systeem waarbij de veiligheid, efficiëntie van de zorg en de logistiek verbeterd worden door het toevoegen van een intelligente (smart) module aan bestaande bedden. Er werd een zwart doosje ontwikkeld dat op bestaande bedden kan worden vastgeklikt. Dit doosje kan meten onder welke hoek de rug en knie settings van het bed staan.  De verpleging kan vooraf een gepaste positie voor het bed instellen (in functie van de noden van de patiënt). De zwarte doos meet de feitelijke positie van het bed, en geeft dit door naar de grijze hoofdmodule van het systeem. Deze laatste zal dan aangeven of de positie al dan niet moet worden aangepast. Omdat de zwarte doos ook de rol kan meten, kan de verpleging eveneens opvolgen of de patiënt veel beweegt, uit het bed stap, enz.

Meer info vind je hier.

Vido – Interactief Vogelhuis

Team: Marie Van den Broeck, Petar Petrov en Jolan Soens | Company:  ResLab | Mentor: Francis Wyffels

02_photo1_city-monitoring_system_vido1“Bedenk en werk een concept uit waarbij gebruikers aangezet worden om de kwaliteit (lucht, lawaai,…) van hun leefomgeving te verbeteren. Een aantal sensoren (microfoon, temperatuur, vocht, fijn stof,…) worden ter beschikking gesteld en kunnen desgewenst aangevuld worden met extra sensoren. ”

Het resultaat is Vido, een interactief vogelhuisje dat via een game app met de gebruiker en de omgeving interageert. Als het warm is, zweet hij. Is het koud, dan rilt hij. Is de lucht vervuild, dan wordt hij ziek. Als er teveel lawaai is, dan wordt hij geirriteerd. De gebruiker moet Vido gezond en wel houden, door hem tijdig te voeden, wassen en genezen. De gebruiker krijgt opdrachten die meehelpen de omgeving te verbeteren (aanplanten, minder energie verbruiken, …) en de data die door de sensoren in het vogelhuisje worden geregistreerd, worden doorverkocht aan bedrijven voor verder onderzoek.

Meer info vind je hier.

Advertenties